Já tomu rozumím. Když ve firmě pracujete už několik let, na stejném oddělení, které prodává neustále ty stejné produkty, dává naprostý smysl, že máte tunelové vidění a nedokážete se dokonale vcítit do role zákazníka. Využijte proto kolegy, kteří jsou se zákazníky v kontaktu neustále a odpovídají na jejich dotazy a vytvářejte s jejich pomocí nový užitečný obsah na web. Proč vlastně? A jak na to?
Sama to dobře znám – když se mě někdo zcela mimo bublinu najednou začne vyptávat, proč je tvorba obsahu na web důležitá, když stačí zkopírovat popisky od dodavatele, říkám si, že přece není možné, aby mezi námi byly firmy, které ještě neví, že duplicita je fuj. Dvakrát fuj. Vždyť už to bylo milionkrát napsané, že duplicity webu škodí, tak proč to neví? Jenže ten člověk nikdy negooglil „duplicity na webu kdy škodí“. Ten člověk nejspíš negooglil nic. Možná jen to „jak psát popisky k produktům“ a tam se o tom nejspíš nikdo nezmínil, protože ho to prostě nenapadlo.
Stejně tak je to s vašimi produkty. Tunelové vidění způsobuje, že sice napíšete na web článek s tématem „gel laky jsou nejlepší, vydrží dlouho, kupte si je“. Když se ale potkáte s kamarádkou, která byla jednou na nehtech a gel lak nosí v jejím okolí jen jedna kamarádka, bude vám říkat „nooo, to je zbytečný, mně to nedrží“ nebo „já jsem byla na nehtech jednou a měla jsem je úplně zničený, takže toho se ani nedotknu“. Myslíte, že potom, co měla nehty jako papír, googlila „gel lak výhody“? Ne, googlila maximálně „gel lak zničené nehty“ a to ji navedlo do nory, kde si stěžoval další milion lidí a ona teď produktu zcela logicky nevěří. Tady se vám otevírá zcela nový prostor.
Ještě přidám historku z praxe.
Když jsem připravovala content plán pro klienta a našla krásnou obsahovou mezeru zaměřující se na jejich vlastní řadu produktů s širokým využitím, produkťák prohlásil: „Cože? Ta produktová řada je úplně jednoduchá a dokonalá, ta nepotřebuje žádný vysvětlení a články!“
Když jsem pak požádala kolegu na zákaznickém oddělení, aby na to téma vyjel svoje maily s předpřipravenými odpověďmi na často kladené otázky, vydalo by to na menší knihu. Lidé se ptali. A hodně.

S kamarády se ale tak často o svých produktech nebavíte, takže pokud trpíte tunelovým viděním a ve firmě se vám nedostává nápadů na tvorbu nového obsahu na web, využijte kolegu ze zákaznického. Neptejte se ho ale u oběda: „Tak co, Juro, kdo ti dneska volal a co jste řešili?“ Udělejte to stejně, jako já. Požádejte ho o jeho pracovní soubory s často kladenými otázkami, logicky si je rozdělte podle témat a projděte. Zjistíte, že lidé se neptají: „Jaký výkon má ta powerbanka?“, ale na to, jestli jim zvládne během práce dobíjet notebook.
Zároveň Juru požádejte, aby si dotazy každý den zapisoval do nějaké tabulky a tu vám třeba jednou měsíčně poslal. Možná bude remcat, ale taková data jsou k nezaplacení a můžete s nimi dál pracovat na vícero frontách, nejenom na blogu. Jura bude hlavně remcat i proto, že „se ho na tuhle konkrétní věc zeptal jeden člověk za půl roku a vy z toho děláte haló“ a vás by to podle něj vůbec nemuselo zajímat. Jura ale nevidí, že to byl jeden člověk ze sta, který se na to nevykašlal, udělal si čas a napsal mail nebo zavolal. Dalších padesát lidí to napsalo do vyhledávače a nic nenašlo a dalších tisíc to řeší jenom u piva. (Čísla si samozřejmě cucám z prstu, ale pro představu vám to stačí, že?) Nenapadlo by je to googlit – tenhle obsah jim musíte naservírovat pod nos vy.
Vybudujete si tak na trhu důvěryhodnou pozici odborníka na svůj sortiment, Jura bude mít kam odkazovat další zákazníky a i jemu to v důsledku ulehčí práci. A to nemluvím o tom, jak snadno se potom do produktového portfolia zaškolují nově příchozí zaměstnanci.
Chcete i vy ve firmě zjistit, kde vám unikají důležitá data pro tvorbu obsahu? Napište mi a domluvíme si buď konzultaci nebo rovnou celkový audit. Nejenom, že zvýšíme pomocí nového obsahu organickou návštěvnost webu, ale ještě zefektivníme práci ve vašem týmu!